Δευτέρα, 18 Απριλίου 2011

Πασχαλινά παιχνίδια

Κάνε ΚΛΙΚ στις εικόνες για να παίξεις διάφορα πασχαλινά παιχνίδια.


                                                       
    Βρες τις εφτά διαφορές ανάμεσα στις δύο εικόνες.
Κάνε ΚΛΙΚ στις εικόνες.




 Χρησιμοποίησε τα βελάκια για να οδηγήσεις την κόκκινη μπαλίτσα στο λαβύρινθο.


Δευτέρα, 11 Απριλίου 2011

Επαναληπτικές ασκήσεις στην Ιστορία (κεφ.30-34)


                             ΑΣΚΗΣΗ 1
                             ΑΣΚΗΣΗ 2
                             ΑΣΚΗΣΗ 3
                             ΑΣΚΗΣΗ 4
  Για περισσότερες ασκήσεις κάνε ΚΛΙΚ ΕΔΩ ή στον παρακάτω σύνδεσμο.
              http://4dim-aridaias.pel.sch.gr/sites/games/istoria/istoria4/klas25.htm

      Ασκήσεις που μπορούν να εκτυπωθούν.

Κυριακή, 3 Απριλίου 2011

Το δάσος

Δάσος είναι τα δένδρα, οι θάμνοι και οι υπόλοιποι φυτικοί και ζωικοί οργανισμοί που μαζί με το έδαφος και το κλίμα βρίσκονται σε συνεχή επίδραση και εξάρτιση μεταξύ τους. Είναι ένας ανανεώσιμος φυσικός πόρος και σπουδαίος συντελεστή οικονομικής, κοινωνικής και πολιτιστικής ανάπτυξης. Μια πολύτιμη πηγή υγείας, αναψυχής, ομορφιάς, ζωής και ένας προστάτης του περιβάλλοντος και της άγριας ζωής.
Το δάσος λοιπόν είναι ένα σύνολο πολυσύνθετο, με δική του ζωή και με ξεχωριστή θέση, ρόλο και σημασία μέσα στη φύση και με τεράστιες δυνατότητες, που εάν αξιοποιηθούν κατάλληλα συμβάλλουν ουσιαστικά και σημαντικά στην οικονομική ανάπτυξη του τόπου και στην δημιουργία καλύτερων συνθηκών ζωής.
Έτσι το δάσος είναι αυτό που:
v    Παράγει το απαραίτητο και αναντικατάστατο για την ζωή μας οξυγόνο, ενώ         συγχρόνως   δεσμεύει το επικίνδυνο για την ζωή διοξείδιο του άνθρακα.
v    Μειώνει την ένταση του φωτός και επιδρά στην σύνθεσή του, δημιουργώντας ένα ιδιαίτερο φωτοκλίμα.
v     Απορροφά και εξουδετερώνει διάφορες επιβλαβείς ουσίες.
v    Αμβλύνει τις ακραίες θερμοκρασίες και παρεμποδίζει το σχηματισμό δρόσου και πάχνης.
v    Μειώνει την ένταση του ανέμου.
v    Μειώνει τους θορύβους.
v    Αυξάνει τις βροχές, μετατρέπει σε βροχή την υγρασία του αέρα και υγροποιεί την ομίχλη.
v    Συγκρατεί το νερό της βροχής και δεν το αφήνει να πέφτει με δύναμη στο έδαφος και να το διαβρώνει.
v     Ενισχύει τα υπόγεια νερά.
v     Βελτιώνει την ποιότητα του νερού ενεργώντας σαν φίλτρο.
v     Συγκρατεί το έδαφος και εμποδίζει την διάβρωση.
v     Εμποδίζει την εξάτμιση της υγρασίας του εδάφους και την αυξάνει.
v     Δεν εξαντλεί το έδαφος και βοηθά στην δημιουργία νέου εδάφους.  
v   Εξασφαλίζει τις κατάλληλες συνθήκες για την προστασία, διατροφή και διατήρηση πολλών ζωικών οργανισμών.
v    Παράγει σημαντικές ποσότητες βιομάζας, μας προσφέρει διάφορα δασικά προϊόντα  και δεσμεύει ενέργεια.
v    Δημιουργεί ευνοϊκές συνθήκες διατήρησης διαφόρων φυτικών ειδών.

Οι κίνδυνοι που απειλούν το δάσος !
Μια σπίθα αρκεί να καταστρέψει ένα δάσος. Και όταν καταστρέφεται το δάσος, καταστρέφεται όχι μόνο ένας τεράστιος πλούτος, αλλά και η ίδια η ζωn του ανθρώπου, ο αέρας που αναπνέει, η ομορφιά που βλέπει, η γαλnνη και η ισορροπία της ζωnς του. Είναι απίστευτο, πόσα μπορούν να χαθούν, όταν χάνεται ένα δάσος.
Αιτίες που προκαλούν τη φωτιά...
Από στατιστικές, έχουν εξακριβωθεί οι αιτίες που προκαλούν τις πυρκαγιές. Βασικό αίτιο, είναι η αμέλεια και η απροσεξία.
  • Κάψιμο ξερών χόρτων, καλαμιών κ.α.
  • Κάψιμο Θάμνων για τη διευκόλυνση της βοσκnς
  • Εγκατάλειψη φωτιάς
  • Αναμμένα τσιγάρα n σπίρτα
  • Κάψιμο σκουπιδιών
  • Σπινθnρες από μηχανnματα
  • Χρnση φυσιγγιών με βύσμα
  • Εμπρησμοί
  • Κεραυνοί
  • ΓυαλιάΕκτός από τη φωτιά υπάρχουν και άλλοι κίνδυνοι που απειλούν τα δάση μας, όπως:
    1. Ο διαμελισμός του δάσους: αποτελεί έναν σημαντικό κίνδυνο επειδn διασπά τη συνέχεια του δασικού τάπητα μειώνοντας έμμεσα τις δυνατότητες ανταλλαγnς γενετικού υλικού. Επιπλέον, με το διαμελισμό του δάσους μειώνεται σημαντικά η δυνατότητα μετακίνησης και αναζnτησης τροφnς για πολλά ζωικά είδη που, με τον περιορισμό του βιότοπου τους, κινδυνεύουν να εξαφανισθούν.
    2. Οι κακές κατασκευές έργων υποδομnς: γνωστό οπτικό φαινόμενο στα δάση οι κακοκατασκευασμένοl δασικοί δρόμοι που προκαλούν ανοικτές πληγές στα δασικό σύστημα αυξάνοντας τη διάβρωση και περιορίζοντας σημαντικά τις δασικές επιφάνειες γύρω τους με τις απαράδεκτές ­εκχωματώσεις και ρίψεις μπαζών.
    3. Οι ρίψεις σκουπιδιών: αποτέλεσμα της χρnσης του δάσους από μη ευαισθητοποιημένους ανθρώπους, ως χώρου αναψυχnς. Ανοικτές πηγές μικροβιακών οργανισμών, οι συγκεντρώσεις σκουπιδιών χαρακτηρίζονται από το γεγονός ότι λόγω της χημικnς τους σύνθεσης - πλαστικά, σιδερένια κουτιά κτλ, δύσκολα, n καθόλου αποικοδομούνται, παραμένοντας ξένα στοιχεία στο δάσος μειώνοντας ταυτόχρονα σημαντικά την αισΘητικn του αξία.
    4. Η ληστρική υλοτομία: βασικός κίνδυνος για το δάσος επειδή αφαιρεί ποσότητες βιομάζας και κυρίως αναγεννητικού υλικού έξω από τα πλαίσια που θέτει η ορΘολογικn διαχείριση των δασών.
    5. Η ατμοσφαιρική ρύπανση, σε μεγάλο βαθμό επηρεάζει τα φυτά μεσώ της ενσωμάτωσης των αεριών ρύπων στους μεταβολlκούς και φυσιολογικούς κύκλους τους. Η ρύπανση του εδάφους και των υδάτων επηρεάζει επίσης τα φυτά προκαλώντας ανάλογες μεταβολές στο οικοσύστημα.


Σάββατο, 2 Απριλίου 2011

Χρονικές προτάσεις

Χανς Κρίστιαν Άντερσεν


Γεννήθηκε στις 2 Απριλίου 1805 στο Οντένσε, στο νησί Φιονία της Δανίας. Ο πατέρας του με τον καιρό ξέπεσε και δούλευε παπουτσής, για να ζήσει την οικογένειά του. Αλλά, μην μπορώντας ν' αντέξει στη φτώχεια, πέθανε πολύ νέος, αφήνοντας το γιο του το Χανς ορφανό, με τη μητέρα του για μόνο στήριγμα.
Ο Χανς ήταν ένα περίεργο παιδί με εξαιρετική φαντασία. Πολλές φορές τον έβλεπαν να περπατά στο δρόμο σαν ονειροπαρμένος και το μυαλό του δεν το είχε πουθενά αλλού, παρά μόνο στα ποιήματα και στο διάβασμα. Προσπάθησε άδικα να μάθει την τέχνη του πατέρα του. Όταν τέλειωσε το σχολείο των άπορων παιδιών, μπήκε σε ένα ραφτάδικο, για να μάθει την τέχνη, αλλά ούτε και εκεί τα κατάφερε. Το ενδιαφέρον του κέρδισε το θέατρο, όπου αποστήθιζε ολόκληρες σκηνές από τα έργα που έβλεπε. Όταν ήταν με τους φίλους του, του άρεσε να απαγγέλλει και να τραγουδά. Ήταν δεκατεσσάρων χρονών, όταν, κυνηγώντας μια καλύτερη τύχη, έφθασε στην Κοπεγχάγη, με μόνη του περιουσία 30 φράγκα με σκοπό να γίνει ηθοποιός. Έδωσε εξετάσεις στη Βασιλική Σχολή θεάτρου, αλλά ήταν τόσο άσχημος και αδύνατος, που δεν τον δέχτηκαν.
Ευτυχώς είχε ωραία φωνή κι άρχισε να σπουδάζει μουσική, αλλά αρρώστησε ξαφνικά και έχασε τη φωνή του. Έτσι, το μόνο ταλέντο που του έμεινε ήταν το ταλέντο της ποίησης. Οι στίχοι του άρεσαν και βρήκε έναν προστάτη, τον Κέλλαν, που τον έστειλε στο πανεπιστήμιο, όπου κέρδισε μια βασιλική επιχορήγηση. Το 1827 δημοσίευσε ποιήματά του και έπειτα εξέδωσε μια σειρά έργων που του εξασφάλισαν την παγκόσμια δόξα.
Αφού εξέδωσε αρκετά βιβλία, άρχισε τα ταξίδια του. Γύρισε τη Γερμανία, τη Γαλλία, την Αγγλία, την Ελλάδα, την Ιταλία, την Τουρκία και ταξίδεψε στην Ανατολή. Απόκτησε μεγάλη δόξα και η μεγαλύτερη ευτυχία του ήταν η υποδοχή που του έκανε η ιδιαίτερη πατρίδα του, το Οντένσε, που τον κάλεσε στα 1867. Πέθανε στις 4 Αυγούστου 1875 στην Κοπεγχάγη.
                                           Πηγή: wikipedia

Κάνε ΚΛΙΚ στην εικόνα για να διαβάσεις μερικά από τα παραμύθια του.

              

2 Απριλίου 2011 Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου

Η Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 2 Απριλίου, την ημέρα που γεννήθηκε ο μεγάλος Δανός παραμυθάς Χανς Κρίστιαν ΄Αντερσεν. Την καθιέρωσε η Διεθνής Οργάνωση Βιβλίων για τη Νεότητα (Ιnternational Board on Books for Young People - ΙΒΒΥ) το 1966.
Από τότε, κάθε χρόνο, ένα διαφορετικό εθνικό τμήμα της οργάνωσης αυτής ετοιμάζει ένα μήνυμα και μια αφίσα, που διανέμονται σε όλο τον κόσμο, με σκοπό να τονίσουν την αξία των βιβλίων και της ανάγνωσης, και να ενθαρρύνουν τη διεθνή συνεργασία για... την ανάπτυξη και τη διάδοση της παιδικής λογοτεχνίας.

Το 2011 υπεύθυνο για το υλικό του εορτασμού είναι το Τμήμα της Εσθονίας. Το μήνυμα το έγραψε η πολυβραβευμένη Εσθονή συγγραφέας Aino Pervik, που γεννήθηκε στην Εσθονία το 1932. ΄Εχει γράψει 47 βιβλία για παιδιά, από τα οποία τα πιο γνωστά είναι τα: Arabella – mereröövlitütar (Αραμπέλα, η κόρη του πειρατή, 1982), Kallishärra Q (Αγαπητέ Κύριε Q, 1992) Presidendilood (Ιστορίες για τον πρόεδρο, 2009). ΄Εργα της έχουν μεταφραστεί στα Αγγλικά, στα Γερμανικά, στα Ιαπωνικά, στα Λιθουανικά και στα Ρωσικά.

                                                           Η ΑΦΙΣΑ 
            
ΤΗΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΒΙΒΛΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΝΕΟΤΗΤΑ (ΙΒΒΥ)
               ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΠΑΙΔΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ 2.4.2011


Την αφίσα τη φιλοτέχνησε ο Εσθονός εικονογράφος Jüri Mildeberg, που γεννήθηκε στο Ταλίν το 1965. Έχει εικονογραφήσει ως τώρα 20 βιβλία κι έχει τιμηθεί με πολλά βραβεία και διακρίσεις. Οι εικονογραφήσεις του εκπέμπουν ζεστασιά, χιούμορ και μυστήριο.

ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ
ΤΗΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΒΙΒΛΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΝΕΟΤΗΤΑ (ΙΒΒΥ)
ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΠΑΙΔΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ 2.4.2011


Το βιβλίο θυμάται  Aino Pervik (Εσθονία)
“Όταν ο ΄Αρνο και ο πατέρας του έφτασαν στο σχολείο, τα μαθήματα είχαν ήδη αρχίσει.”

Στην πατρίδα μου την Εσθονία όλοι σχεδόν ξέρουν απ’ έξω αυτή τη φράση. Είναι η πρώτη γραμμή από ένα βιβλίο με τίτλο Η ΄Ανοιξη. Κυκλοφόρησε το 1912 και ήταν γραμμένο από τον Εσθονό συγγραφέα Oskar Luts (1887 – 1953).
Η ΄Ανοιξη μιλάει για τη ζωή των μαθητών ενός ενοριακού σχολείου στην Εσθονία στα τέλη του 19ου αιώνα. Ο Oskar Luts έγραφε για τη δική του παιδική ηλικία. Ο Arno του βιβλίου είναι στην πραγματικότητα ο Oskar Luts όταν ήταν παιδί.
Οι ερευνητές μελετούν παλιά ντοκουμέντα και με βάση αυτά γράφουν την ιστορία των βιβλίων. Τα ιστορικά βιβλία μιλούν για περιστατικά που έχουν συμβεί, αλλά σ’ αυτά τα βιβλία δεν είναι πάντα ξεκάθαρο πώς ήταν η ζωή των κοινών ανθρώπων.
Τα βιβλία με διηγήματα θυμούνται πράγματα που δεν μπορεί να βρει κανείς σε παλιά ντοκουμέντα. Για παράδειγμα, δεν μπορούν να μας πουν πώς σκεφτόταν ένα παιδί σαν τον ΄Αρνο όταν πήγαινε σχολείο πριν από εκατό χρόνια, ή τι ονειρεύονταν τα παιδιά εκείνο τον καιρό, τι τα φόβιζε ή τι τα έκανε να νιώθουν ευτυχισμένα. Το βιβλίο θυμάται επίσης τους γονείς των παιδιών, θυμάται σε ποιους ήθελαν να μοιάσουν τα παιδιά τους και τι μέλλον προσδοκούσαν γι’ αυτά.
Μπορούμε βέβαια και σήμερα να γράψουμε βιβλία για παιδιά μιας παλιάς εποχής και συχνά τέτοια βιβλία είναι συναρπαστικά. Ωστόσο ένας σύγχρονος συγγραφέας δεν μπορεί να ξέρει πραγματικά τις μυρωδιές και τις γεύσεις, τους φόβους και τις χαρές του μακρινού παρελθόντος. Ο σύγχρονος συγγραφέας γνωρίζει ήδη τι επακολούθησε και πώς εξελίχθηκε το μέλλον των ανθρώπων.
Το βιβλίο θυμάται το χρόνο που γράφτηκε.
Από τα βιβλία του Καρόλου Ντίκενς μπορούμε να καταλάβουμε πώς ήταν πραγματικά η ζωή ενός αγοριού στους δρόμους του Λονδίνου στα μέσα του 19ου αιώνα – τον καιρό του ΄Ολιβερ Τουίστ. Με τα μάτια του Ντέιβιντ Κόπερφιλντ (τα μάτια του Ντίκενς εκείνη την εποχή) βλέπουμε όλων των ειδών τους χαρακτήρες που ζούσαν στην Αγγλία στα μέσα του 19ου αιώνα – πώς ήταν οι σχέσεις τους και πώς οι σκέψεις και τα συναισθήματά τους επηρέαζαν τις σχέσεις αυτές. Επειδή ο Ντέιβιντ Κόπερφιλντ ήταν σε μεγάλο βαθμό ο ίδιος ο Κάρολος Ντίκενς, δεν είχε ανάγκη ο Ντίκενς να φανταστεί αυτά που έγραφε, τα ήξερε ήδη.

Κι ακόμα, από ένα βιβλίο είναι που ξέρουμε πώς ήταν για τον Τομ Σόγιερ, τον Χάκερλμπερι Φιν και το φίλο τους τον Τζιμ να ταξιδεύουν στον ποταμό Μισισιπή στα τέλη του 19ου αιώνα, όταν ο Μαρκ Τουέιν έγραψε για τις περιπέτειές τους. Γνώριζε πολύ καλά τι σκέφτονταν οι άνθρωποι της εποχής εκείνης για τους άλλους, γιατί ζούσε ανάμεσα σε τέτοιους ανθρώπους. ΄Ηταν ένας από εκείνους.
Στα έργα τα λογοτεχνικά, οι πιο ακριβείς περιγραφές προσώπων του παρελθόντος είναι εκείνες που γράφτηκαν την εποχή που ζούσαν οι παλιοί εκείνοι άνθρωποι.
Το βιβλίο θυμάται.
Μετάφραση: Λότη Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου
ΠΗΓΗ ΕΘΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΒΙΒΛΙΟΥ